Thursday, November 5, 2009

Aku Ingin Berjalan Kpd-Mu..

video

Dengan nama-Mu ya Allah..yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Pemilik 'arasy yang gah,Pencipta sesusuk peribadi indah,junjungan besar Muhammad S.A.W..

Jika qudwah hasanah itu bisa melembutkan hati si Yahudi buta,apatah lagi Pencipta si qudwah hasanah itu..

Yang tersangat lembut mentarbiyah(mendidik) hamba-hamba-Nya..dengan sedikit ujian tetapi mengundang sepuluh macam keluhan dan rintihan hamba-Nya..

Ya..Itulah aku..manusia yang terlalu kerap alpa dan lalai..

Lemas dilambung badai duniawi..Aku yang tidak sedar diri..yang berumah di tepi pantai lantaran keangkuhanku..konon-kononnya dengan segala yang ada di tanganku,aku bisa menyelamatkan diriku daripada dilambung badai mengganas..

Meleset sungguh andaian aku itu..Tapi dengan segala Kebesaran-Mu,Engkau memimpinku pulang ke jalan-Mu..Betapa baiknya Engkau ya Rabbul 'Izzati..Engkau yang tidak pernah mengadu perihal hamba-Mu walaupun kepada para malaikat-Mu..aku yang sudah berbillion kali menyakiti-Mu,dengan kelembutan-Mu Engkau menyayangiku..

Engkau tenangkan jiwaku..Engkau lapangkan dadaku..walaupun aku yang bertuhankn al-hawa' ini sering mengingkari suruhan dan larangan-Mu..Engkau yang sangat Berbesar hati..Engkau yang Maha Pemurah..yang sangat Baik..

Aku yang kejam dan jahat ini selalu menyakiti-Mu dengan perilaku jahiliyahku..Ampunkan aku Allah..Aku yang siang dan malam membaca 'aku redha Allah sebagai Tuhanku' dalam ma'thuratku..Tetapi Islam kaaffah itu terlalu jauh dari diriku..Aku yang memandu diriku ke arah maksiat..yang perlu difahami bukan sahaja yang zahir tapi juga batin..zina mata,dan yang paling dahsyat zina hati..Inilah aibku yang tertutup yang Engkau dengan Segala Kebaikan-Mu,dengan Segala Kelembutan-Mu menutupnya dari jangkauan mata-mata yang memandang..yang tidak bisa menembusi dimensi ghaib-Mu..

Engkau Tuhanku..Dengan segala Kebaikan-Mu,hanya Engkaulah yang layak menjadi Tuhanku..di dunia dan di akhirat yang kekal abadi..Engkaulah Tuhanku selama-lamanya..Tidak mahu aku bertuhankan selain dari-Mu..kerana biarpun aku tidak dapat melihat-Mu..Aku masih dapat merasa Engkau memelihara-Ku..setiap teguran sayang-Mu..setiap sakit yang Engkau beri..semuanya sebagai kaffarah dosa-dosaku yang memutih seperti pasir..sangat lembut ya Allah,Engkau sangat Lembut..


Rasulullah bersabda:'Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi selainnya'

Ingin aku tegakkan Islam itu dalam diriku..walaupun aku jatuh,tersungkur,berdarah2..aku akan bangun semula di atas dua kaki pemberian-Mu ini..untuk melangkah pada-Mu..jika himmahku hilang ditelan kegelapan malam,akan aku berjuang mencarinya kembali regardless of what it takes..kerna aku tahu sengsaranya hidup tiada himmah itu..

Hati itu perlu sentiasa disinari iman..Perlu berusaha..bukankah Allah itu ada?Panjatkanlah munajatmu pada Dia,Pemilik kepada Cahaya itu..Senjata terkuat seorang mukmin..Berusaha untuk mendekati Si Dia,untuk meraih perhatian-Nya..supaya Dia memandang-Mu dengan pandangan kasih dan sayang..tiada yang lebih bermakna melainkan pandangan-Nya..

Walaupun takut,lantaran ingatan pada sebuah hadis yang mengatakan..sesiapa yang mengaku jatuh cinta dan sayang kepada Allah dan Rasul-Nya,ujian akan datang kepadanya ibarat AIR YANG MENGALIR..tapi aku ingin mengaku ya Allah,aku jatuh hati pada-Mu..

Kerana jatuh hati pada-Mu itu..membuatkan aku bangga menjadi seorang Muslim..Rabbiku yang sangat Baik..yang selalu membuat aku terharu menangis lantaran sayang-Mu padaku yang menggunung karat mazmumah..

Engkau Tuhanku..Engkau Pencipta Rasulku,yang pada dirinya tergambar kemuliaan akhlak dan tingkahlakunya..Aku ingin datang kepada-Mu dengan berjalan,akan berlarikah Engkau?

Rasulullah S.A.W bersabda dalam Hadis Qudsinya diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a..

Allah berfirman,"Aku sesuai dengan dugaan hamba-Ku pada-Ku.Dan Aku bersama dengannya ketika dia ingat kepada-Ku.Jika dia ingat kepada-Ku di dalam hatinya,Aku akan mengingatinya dalam hati-Ku.Dan jika dia ingat kepada-Ku dalam lingkungan khalayak ramai,nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam lingkungan khalayak ramai yang lebih baik.Dan jika dia mendekati-Ku sejengkal,Aku akan mendekatinya sehasta.Dan jika dia mendekati-Ku sehasta,nescaya Aku mendekatinya sedepa.Dan jika dia datang kepada-Ku berjalan maka Aku akan mendatanginya dengan berlari.."(riwayat Syaikhani dan Tarmidzi)

No comments: